District six

Jag tankte lagga in bilder, men datorn vill inte samarbeta med mig.
 
En ny vecka ar igang pa St Annes, jag ar med de yngsta barnen den har och forra veckan.
Det ar sa roligt att vara med dem en langre tid for man ser verkligen hur mkt de utvecklas. Tank att fa vara med i det! Att se hur de borjar ga mer, "pratar", skrattar, faster blicken, upptacker saker och manniskor runt omkring.
Det kanns som jag ger mkt till barnen och att jag behovs. Samtidigt far jag mkt gladje tillbaka!
 
Det ar fortfarande inte riktigt bestamt hur det kommer bli med Ebernizer, en forskola och laxhjalp mm. Men snart kommer jag borja dar oxa och nu kanns det mkt battre och mer positivt dar (har varit en del forandringar dar).
 
Tack till er alla som har skankt pengar sa jag kan kopa in saker till St Annes! det finns saklart fortfarande mojlighet att satta in pengar. Jag har boorjat kopa en del saker och ska kopa mer.
 
 
I lordags var jag pa District six museum, det var intressant och gripande. Apartheiden var verkligen hemskt och vande upp och ner pa manniskors liv. De bestamde att det bara skulle fa finnas vita manniskor i detta omrade, sa alla svarta ryktes upp ur deras liv och tvangsforflyttades till kakstader. Usch! och det var inte det enda som hande under apartheiden, de svarta hade inget varde och fick bara vara pa vissa platser. Museet finns till for att minnas det forfarliga och att det aldrig ska handa igen. Kanns som det finns en framtidstro i Sydafrika nu och att man ar ett mer enat folk oberoende av hudfarg. Men anda marks det av genom att de svarta och fargade ar fattigare och darmed bor pa vissa stallen och aker tag tex. De vita kor bil... om man nu ska generalisera. Ofta ar vita med vita, och svarta med svarta.
 
Har inte hunnit skriva om forra helgen, da vi var och vandrade i bergen (pa lordagen), det var roligt och valdigt vackert. Det finns manga fina platser har. Vi vandrade upp till Elephant Eye Cave, dar det var som ett stort "rum" i berget, haftigt! Vi gick oxa till en mysig marknad, och hittade en uppspand pressening med vatten som vi akte nerfor, sjukt kul!
Pa sondagen firade vi Nikki, 3ar, som jag bor med!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Marie I Sydafrika

mitt äventyr och vardag som volontär i sydafrika...

RSS 2.0