Jul i Sydafrika

Den här julen har varit annorlunda och det har känts konstigt att vara här under jul. Det har varit svårt att få någon julkänsla, mest för att det är så soligt och typ 30grader hela tiden. Det finns julgranar, girlanger och ljusslingor, men det känns mest ”uppslängt” bara för att...  Jag har saknat svensk jul och min familj, men har ändå haft det bra här också under jul.

 

Jag har iallafall gjort köttbullar (blev inte lika goda som i Sverige) och chokladbollar, det senare gjorde jag även tillsammans med barnen på St Annes. Jag bjöd på båda och det var roligt. Barnen på St Annes har fått många julklappar av folk från olika håll, så jag köpte julklappar till mammorna istället – choklad och hudkräm. Folk i Kapstaden är väldigt givmilda och därmed är det många som donerar julklappar och julmat mm.

 

Jag bestämde mig även för att ge julklappar till hemlösa barn (+förälder), så jag gjorde sex julklappar med kex, godis, äpple, bröd, tvål och ballong. Så roligt att kunna ge dem något och se deras glädje/tacksamhet. Jag önskade God jul och Guds välsignelse! Det finns otroliga klyftor här, medan vissa lever ungefär som vi i Sverige finns det också väldigt många som bor på gatan och som jag ser varje dag. Till de barn på St Annes som börjar skolan nu i januari gav jag bidrag för att köpa skoluniform och skolavgift (alla måste ha det, men har inte råd). Tack till er som har skänkt pengar så jag har kunna ge vidare saker här!

 

 

Sydafrika firar jul på juldagen så på julafton var jag med barnen ”som vanligt” på St Annes. Men jag skypade oxå med familjen och det kändes bra. Samtidigt som jag saknar och tänker på julen i Sverige.

 

Jag var på julgudstjänst på morgonen på juldagen, Gud blev människa och levde som en av oss! Han har gått igenom det som vi går igenom och därför kan vi komma med allt till Honom. Gud älskar oss och sände Jesus till jorden för att rädda oss och för att vi ska kunna komma till honom och ha ett evigt liv. Jesus gav sitt liv för oss, vi kan också ”offra oss själva” för andra, dvs. hjälpa varandra. Glöm inte detta underbara budskap! ”Så älskade Gud världen att Han gav den sin ende son, för att de som tror på Honom inte ska gå under utan ha evigt liv.” –Joh 3:16.

 

Sedan firade jag jul med mammorna och barnen på St Annes, det var roligt att fira tillsammans. Först kom tomten på besök och sedan bad vi och åt vi mat +efterrätt ihop. Massa mat -som blivit donerat från olika folk, så fantastiskt att se! Vi kunde sitta ner och prata med varandra, kändes bra och var roligt.

 

Därefter åkte jag hem till Marina och hennes familj igen (jag sov över där mellan julafton oh annandag jul) för att fortsätta fira jul där. Det var inte så jättemycket firande men vi träffades och pratade och åt mat igen. Och det är viktigt, jul är gemenskap. Det var första gången som jag åt tunga! Kändes skumt att man skulle äta, det men det var faktiskt gott.

De hade en liten vit julgran, blinkande ljusslingor i olika färger och girlanger, men det brukade de inte ha annars utan bara för att jag skulle vara där. Så vanligtvis verkar det inte som de julpyntade någonting.

 

Just det, julklapparna hos Marina mm ja. Precis efter tolvslaget på natten mellan julafton och juldagen var det visst dags att öppna dem!

 

Hoppas ni har haft en bra jul och God fortsättning! Tänk att få fira Jesus födelsedag varje år och att Han finns hos oss och berör människor varje dag.



Kommentarer
Anonym

Vi har saknat dig också men nu är det inte så långt kvar innan vi kommer ner till Sydafrika. Ska bli så kul!! Ha det riktigt bra tills dess1 Kram! Mamma

Svar: Snart ses vi! det blir kul. kramar
Marie

2012-12-27 @ 21:39:05
Annelie

Hej och god fortsättning!
Du får vara med om erfarenheter ingen kan ta ifrån dig!
Här har vi haft en vit och fin jul men just nu är det ett riktigt trôkväder. Får mysa inomhus!
Vi har åkt skidor, varit i skogen, njutit av ledighet, gosat med katter, umgåtts med familj och vänner. Elin var hemma över jul och är nu tillbaka igen med David. Adam åker skidor och Emanuel har just anlänt till Australien.
Fortsätt att ha det bra!
Kram från Annelie m fam

Svar: Mysigt det låter! tack för hälsningen. ja, jag upplever, lär o utvecklas mkt här. det känns roligt o betydelsefullt. kram till er!
Marie

2012-12-30 @ 10:04:10


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Marie I Sydafrika

mitt äventyr och vardag som volontär i sydafrika...

RSS 2.0