2013!

Så var vi inne i 2013! Tänk att de redan har gått ett år igen o att man nu är uppe i den åldern då ”tiden går så fort”.... Men jag har haft ett händelserikt år. Jag blev klar med min förskollärar-utbildning och började jobba på Jära Gårds förskola i Jönköping! Så skönt o roligt! Sedan väntade en lång sommarledighet med scoutläger o Hönö mm. Och en hel del förberedelser. Den 22augusti åkte jag hit till Sydafrika och har nu vart här i typ 4,5månad och upplevt mkt.

 

2013 då? Jag fortsätter att hjälpa barn o mammor på St Annes. Att vara en del av Guds familj och finnas till för varandra. Jag ber om Guds ledning och litar på att Han visar mig på vad som är viktigt och vad jag ska göra här. Tänk att vara del av något större och att se barn o mammor förändras, tack Jesus! Jag vill lära mig och utvecklas ännu mer, för det gör man med andra människor och en annan kultur. Sedan ser jag framemot att uppleva mer av Sydafrika, träffa fler människor och se deras hjälpsamhet, givmildhet. I februari kommer familjen hit och det ska bli så roligt!

 

Jag, Sanna, Nicki o Johan firade in det nya året här hemma under nyårsafton. Det var enkelt, men mysigt och trevligt! Vi lagade sydafrikansk mat och jag dukade fint (med näsdukar som servetter ex – man tager vad man haver). Det blev inget påkostat, men vad gör väl det när man får vara tillsammans?! Vi lagade potatis i olja, rödbetor, potatis-lök-äggsallad, vitkål-morotssallad, kött o korv, majs, sqasch, sötpotatis. Gott! Vid 12-slaget såg vi några fyrverkerier på långt håll.

 

 
 

Kapstadsborna riktiga nyårsfirande verkar dock vara den stora Kaapse Kloopse – karneval/festival/parad, den 2januari. Det var kul!! Till en början trodde vi att det var den 1jan och var då i stan, men icke. När vi frågade folk är det ingen som vet exakt, fick svar såsom ”imorn tidigt, typ kl10, kl12, på kvällen”..... Så som vanligt i Afrika vet man aldrig helt säkert, och african-time gör sig påmind. Kl9.30 den 2jan var många redan samlade för att få bra platser och kunna se bra. Först väntan, efter ett tag började en snacka o olika personer sjöng i väntan på paraden kl12. Mkt riktigt kom det faktiskt en grupp i paraden kl12! Men sedan fick vi vänta typ till 14 (men det var annan underhållning under tiden)! Så african-time, de kom helt enkelt när de kände sig klara. Från kl15 kom grupperna intågande hela tiden och det var väldigt roligt att se. Musik, dans, sång, massa färger, fina kostymer, målade ansikten, hattar, glädje, folkfest, sol!!!! Underbart. Hundratals (tusentals?) glada människor och en stor kulturell stolthet att man är ett enat folk.

 

 
 
 

På St Annes har det varit lite lugnare med inte lika många barn (och mammor) de senaste veckorna, men jag har varit där längre dagar. En del har åkt till någon släkting/vän och de barn som inte bor på St Annes Homes har varit sommarlediga. Men det har varit mysigt och har känts bra att kunna ge barnen mer tid och vara mer med varje barn för att leka och prata. Det känns oxå som att jag har kommit närmare flera av mammorna och det känns roligt. Många har gått igenom mycket jobbigt och har nog svårt att öppna sig eller prata med vem som helst, men nu har jag pratat mer med dem och skapat ett större förtroende. Det kommer nya mammor och barn ganska ofta. Det är skönt att jag varit här en längre tid nu och kan möta dem på ett bra sätt och jag tror att de känner att jag verkligen bryr mig om dem. Det finns många som behöver hjälp och stöd. Var gärna med mig och bed för dessa. Med Guds hjälp och kärlek kan vi hjälpa varandra och se en positiv förändring i människors liv.

 

People change when they know you care. (citat I St Annes årsrapport)

 

 

 

Gott nytt år till er alla!!



Kommentarer
Lisa

Gott nytt år Marie!

Härligt att läsa om ditt arbete och dina upplevelser. Nu känns det som att man aldrig bott nån annanstans än där vi bor nu, eller hur?? ;). Ha det riktigt gott! Kram!

Svar: de samma till dig lisa! de är så kul att läsa om ditt arbete oxå, verkar helt fantastiskt! det är kul att vi kan prata ibland oxa. nej eller hur, det kanns som det är hemma här, samtigt som sverige finns i tankarna oxa såklart. kramar
Marie

2013-01-06 @ 03:00:59
Anonym

Önskar dig ett fantastiskt år! Vi hade en trevlig nyårskväll hos dina föräldrar med god mat och trevligt sällskap.
Nu är terminen igång igen och jag har i eftermiddag åkt lite skidor.
Ha det riktigt gott!
Kram/Annelie

2013-01-12 @ 18:08:05


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Marie I Sydafrika

mitt äventyr och vardag som volontär i sydafrika...

RSS 2.0