African girl

 

Jag ser nu ut så här! Jag flätade små inbakade flätor i hela håret. Hon sa att det skulle hålla i typ 2veckor, vi får väl se.  För afrikanerna håller det längre men vi har ju inte samma slags hår, mitt är mycket mjukare. Så ett steg närmare att vara en afrikan...

 

 
 
 

Nu verkar den riktiga sydafrikanska sommaren ha kommit, igår sa en kvinna på tåget till mig att det skulle bli 37grader och det stämde nog. Samma sak idag (men ida blåste det mer iaf). Svettigt! Jag är dock glad att det är torr luft, annars skulle det bli mkt jobbigare. Så igår när det var så varmt badade barnen på St Annes i en liten (med betoning på liten) pool på gården. Härligt och så kul att se deras glädje! Jag hade även med såpbubblor igår o idag, det gillar dem!

 

 

 

I helgen som var träffade jag Sannas kusin. En härlig och snäll person. Hon och hennes man har tagit hand om en liten flicka på 7månader, Kelly. Det är rörande att se och att se deras kärlek till henne som att det skulle vara deras egen dotter. Även om de kanske inte har så mkt pengar mm öppnar de upp sitt hem och sina hjärtan. Det är mannens systers barnbarn, hennes mamma dog i AIDS och pappan är svårt sjuk i sjukdomen så han kan inte ta hand om henne. Kelly har oxå HIV, men äter bromsmediciner varje dag och kan därför överleva. Usch, AIDS är en hemsk sjukdom som dödar många människor och gör många barn föräldralösa. Det är många som har HIV/AIDS här, framförallt i kåkstäderna. Många vet inte om det eller har inte råd med bromsmediciner. Så man hjälps åt och barn bor hos någon släkting t.ex. Jag är inte säker på om föräldrarna till en ny pojke på St Annes dog i AIDS, men de är iaf döda. Så han har bott hos sin morfar, men han dog vid jul, så nu bor han med moster och två kusiner på St Annes. Man möts av mkt hjälpsamhet här! Tack Gud.

 

 
 
 

(Skrivet i torsdags, men internet ville inte samarbeta då)



Kommentarer
Annelie

Så fin du är!
Svårt att tänka sig sommarvärme, Elin och jag har åkt skidor i Bredared idag.
Kram/Annelie

Svar: Tack! kul med skidor! kan tänka mig det, jag har lika svårt att tänka mig vinter nu... kram
Marie

2013-01-20 @ 16:17:43


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Marie I Sydafrika

mitt äventyr och vardag som volontär i sydafrika...

RSS 2.0