Värme, givmildhet, glädje o fattigdom

Hej på er där hemma i kylan! Förstår att det börjar bli snö, frost och mörkt där. Det känns så långt från min vardag nu. Här blir det varmare och varmare för varje dag som går. Igår på vädret sa de att det skulle vara 32grader idag, och det kan nog stämma. Dessutom var det ganska vindstilla idag till skillnad fran de flesta dagarna. Det har typ blåst storm det senaste. Det har oxå gjort att vi har haft en hel del strömavbrott på St annes. En dag blev det bara bröd och kall korv for barnen då det inte gick att laga någon annan mat. Jag har inte heller kunnat använda internet (så sorry att det har dröjt med blogginlägg). Men idag köpte jag en laptop så nu kan jag använda internet lite oftare och enklare.

Man får ta mycket som det kommer och inte planera så mycket. Mycket som man tar för givet gäller inte alltid. Så strömavbrott tex får man lösa på bästa sätt. Varmvattnet i köket i mitt hus funkar tex inte heller, så vi får ta vatten från badrummet... och allting tar lång tid, så man får ställa in sig på att vänta... Vägarbetarna kan håll på jättelänge med ett litet projekt som skulle kunna vara klart på några dagar i Sverige. Dessutom är de alltid många som ”jobbar” där, eller ja; några gräver och de flesta tittar på. Men det ger iallafall många arbetstillfällen!

Idag när det var så varmt badade barnen i en liten uppblåsbar pool, det var väldigt uppskattat och mycket skratt! Många av barnen har mött mycket tufft och kanske framförallt deras mammor. Men ändå möts man av så mycket värme och skratt. Ibland har barnen svårt att sitta still, skriker och slåss, men jag försöker möta dem positivt och ge dem något varje dag. Tror att det behövs. Det finns väldigt mycket behov överallt och många barn som behöver hjälp, men man får tänka att man ger något till de man träffar och är med. Tror att Gud leder till bästa plats för tillfället och att vi kan få vila i det.

Här i Sydafrika finns mycket glädje, vänlighet, gemenskap och givmildhet. Även om många är fattiga och har det tufft på gatan till exempel pratar folk med varandra och skojar mycket. Och även om du knappt har råd att köpa mat till dig själv och ditt barn delar de ändå med sig. Fantastiskt! Vi svenskar har nog mycket att lära. Det viktiga är inte att ha det bästa och finaste av allting utan att du har någon att dela med och vara med.

Jag bor bland annat med en mamma och hennes dotter, hon har inte mycket pengar, men ger ändå mat mm till mig. Förra helgen följde jag med henne dit hon bodde på gatan och träffade några av de människorna som hon levde tillsammans med. Det är verkligen ett tufft liv som många lever här, men på något sätt har de det ändå bra och de har gemenskapen med varandra (affären bredvid och kyrkan hjälper dem mycket oxå). Hon mår bra nu och ser ljust på framtiden. Tror aldrig att hon skulle komma tillbaka till gatan eller börja dricka alkohol igen. Hon har fått en ny chans i livet med hjälp av St Annes och hon har tagit den. Efter att ha levt 9år på gatan kom hon till St Annes, har byggt upp sig själv och ett liv för sig själv och sin dotter. Nu bor hon här i ”2nd stage house”.

Under den här veckan på St annes har vi använt vissa av sakerna som jag har köpt in för pengar som många av er har hjälpt till att samla in. Det är väldigt uppskattat och de är mycket tacksamma för allting, så tack för att ni vill vara med och hjälpa! Jag har bla köpt playdo-lera, papper, kritor, vattenfärger, hårda böcker, bilar, leksaker som låter. Jag har oxå köpt mycket förbrukningsvaror som kostar mycket pengar för dem och som går åt hela tiden; såsom blöjor, tvättlappar, tvål, mjölk, plåster, diskmedel och en hel del olika mediciner som behövs. Tänk vad relativt enkla medel för oss kan göra skillnad för andra.

Igår (och även imorgon och på söndag) var jag på förskolan Ebernizer i Khayelitsha som är en kåkstad utanför Kapstaden, där bor de flesta i plåtskjul och är väldigt fattiga. Tanken från början var att jag skulle vara där ganska mycket, men saker har förändrats och det är inte säkert att resa/ gå där själv. Men jag kommer åka dit några dagar ibland tillsammans med en annan tjej.

Det blev ett långt inlägg med lite olika tankar nu för tillfället. Fortsätt gärna att kommentera, det är roligt att få en kort liten hälsning bara. Eller skicka brev/vykort eller sms!



Kommentarer
Mamma

Vad mycket du har kunnat köpa för pengarna som du fått! Roligt att läsa om hur du har det. Vi hörs snart! Kram

2012-11-04 @ 13:41:38


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Marie I Sydafrika

mitt äventyr och vardag som volontär i sydafrika...

RSS 2.0